„Cum se va descurca copilul meu în mediul școlar? Va fi capabil să urmărească lecțiile? Își va face prieteni?” Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care părinții și le pot pune înainte de începerea școlii. Îndrumarea copilului în această perioadă, astfel încât să se simtă încrezător atunci când începe școala, este esențială pentru succesul social și academic al copiilor cu implant cohlear (IC). Iată câteva sfaturi despre cum să îți pregătești copilul pentru prima zi de școală.
Conștientizare și încredere cu implantul cohlear
- Asigură-te că copilul tău este conștient de mediul de ascultare din clasă. Reamintește-i să se apropie mai mult de persoana care vorbește sau să se mute într-un colț mai liniștit.
- Învață-ți copilul să nu fie timid și să pună multe întrebări. Exersați acasă prin scenarii de joc de rol, pentru a crește încrederea copilului tău și pentru a-l ajuta să învețe ce tip de întrebări să pună.
- Învață-ți copilul să pună întrebări de clarificare atunci când nu înțelege ceva în timpul lecției. Cel mai bun mod de a învăța este să exerseze acasă. Câteva întrebări utile ar fi: „Puteți să repetați, vă rog?”, „Nu am înțeles – puteți repeta ultimul cuvânt?”, „Puteți să explicați din nou fraza respectivă?” sau pur și simplu „Nu știu cum să fac”.
- Învățați-i să ridice mâna înainte de a pune întrebări sau când vor să vorbească. În acest fel, vor căpăta mai multă răbdare să își aștepte rândul, precum și se vor asigura că doar o singură persoană vorbește într-un anumit moment.
- Exersați împreună propoziții și cuvinte pe care copilul tău le poate folosi atunci când vorbește cu colegii, profesorii și alți membri ai personalului școlii. De asemenea, încearcă să-l înveți dinainte vocabularul pentru a-ți ajuta copilul să se pregătească pentru orele de clasă.
- Verifică dacă a înțeles, punând întrebări deschise, cum ar fi „Ce trebuie să faci mai departe?”.
Comunicarea cu profesorul
- Menține o comunicare regulată cu profesorul copilului tău și cu personalul școlii. Este important să îi informezi cu privire la implantul cohlear al copilului, la ritmul și stilul de învățare.
- Oferă suport și informații învățătoarei/profesorilor, dacă este necesar. Acest lucru îi va motiva să sprijine educația copilului tău.
- Pune la dispoziția profesorului resurse despre hipoacuzie și implanturile cohleare, pentru a asigura o pregătire adecvată și o comunicare mai ușoară.
- Poate fi util să verifici sala de clasă unde va învăța copilul și să înțelegi cum sunt dispuse bancile și catedra. Acest lucru poate ajuta, de asemenea, la optimizarea înțelegerii în timpul orelor de clasă.
- Reamintește-i profesorului să vorbească clar și să folosească indicii vizuale, precum și să reducă zgomotul de fond și alte distrageri în timpul lecțiilor.
- Informează profesorul cu privire la dispozitivele de tehnologie asistivă, cum ar fi AudioLink, și cum pot fi folosite în mod corespunzător pentru a-l ajuta pe copil să audă.
Gestionarea tehnologiei auditive
- Învață-ți copilul să remedieze singur problemele de bază ale dispozitivului și să raporteze profesorului atunci când ceva nu funcționează corect.
- Asigură-te că bateriile funcționează atunci când copilul tău pleacă la școală și că are baterii de rezervă în ghiozdan sau în clasă.
- Învață-l cum să vorbească cu încredere despre procesorul audio în fața colegilor și a profesorilor.
- Înainte de a pleca la școală, asigură-te că auzul copilului tău este optim. Verifică procesoarele audio și bateria și efectează un test rapid Ling. În acest fel, te poți asigura că copilul tău aude bine pe tot parcursul zilei de școală.
- Dacă copilul tău folosește tehnologie asistivă (de exemplu, AudioLink), amintește-i să ceară profesorului să pornească dispozitivul. Învață-l cum să descrie scopul acestei tehnologii profesorilor și colegilor de clasă.
Prieteniile și comunicarea cu colegii
- Încurajează și exersați împreună modul corect de a începe conversațiile cu colegii.
- Puțini copii vor recunoaște că nu înțeleg ceva într-o conversație. Pentru a remedia problemele de comunicare, este important să-i învățați pe copii câteva strategii, cum ar fi să spună: „Poți să spui din nou, mai rar?” sau „Poți să spui asta într-un mod diferit?”.
- Captarea atenției cuiva sau alăturarea la un grup de colegi care se joacă deja împreună poate fi dificilă. Simulează diferite situații la masă sau în mașină, în drum spre școală, pentru a-ți învăța copilul cum să interacționeze cu colegii de clasă când se joacă împreună.
Cu aceste sfaturi, copilul tău va avea cunoștințele și abilitățile necesare pentru un an școlar de succes. Va purta cu încredere procesorul audio, va ști cum să gestioneze tehnologia auditivă și va putea comunica ușor cu profesorii și colegii de clasă.
Sursă articol: MED-EL